21.4.2021

Läser du hellre artikeln på svenska? Klicka här >

Digitalisaatio rakentaa joustavampaa asuntokauppaa 

Asuuko tulevaisuus asuntokaupassa, jota ei ole sidottu aikaan, paikkaan tai A4-arkkeihin? Kiinteistönvälityksen digitaaliset palvelut ovat kasvattaneet rooliaan hitaasti, mutta varmasti jo usean vuoden ajan. Epidemia on tehostanut loikkaa entisestään ja lisännyt digitaalisten työkalujen kysyntää arjessa. – On tärkeää ymmärtää, että sähköiset palvelut ovat vaihtoehtoja tuovia apuvälineitä perinteisten toimintatapojen rinnalle. Parhaimmillaan ne helpottavat asiakasta hyödyttäen koko asuntomarkkinaa, kiteyttää kiinteistönvälittäjä Sebastian Lindberg.

Viimeisen vuoden aikana tapetilla on ollut etenkin kaupantekotilaisuuksien siirtyminen verkkoon, ja asuntomarkkinoiden digitalisaatiosta puhutaan usein erilaiset kirjainyhdistelmät, kuten DIAS tai KVP, edellä. Mitä näillä tarkoitetaan?

– Digitaalinen asuntokauppa ja Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelut ovat verkossa toimivia järjestelmiä sähköisen kaupankäynnin toteuttamiseen koskien sekä asuntoja että kiinteistöjä. Esimerkiksi allekirjoitukset, verot, välittäjäpalkkiot, kiinteistöjen luovutukseen liittyvät sopimukset tai hakemukset on mahdollista hoitaa etänä, vaikka oman keittiöpöydän äärellä. Kiinteistövälittäjän tehtävänä on alustoilla täyttää kaikki tarvittavat tiedot ja toimia koko prosessin käynnistäjänä, kunhan ensin kaupan ehdoista on päästy yhteisymmärrykseen, Sebastian kertoo.

Läsnä hyvä, etänä parempi?

Sähköinen kaupankäynti on kuitenkin vain yksi pala isommasta digikakusta. Turunmaan Kiinteistöillä on käytössä myös erilaisia sähköisen asioinnin järjestelmiä, joiden avulla asiakkaan on mahdollista solmia etänä mm. toimeksiantosopimus, ostotarjous tai vastatarjous riippumatta siitä, ollaanko samojen valtiorajojen sisällä vai ei.

Vahvaa tunnistautumista ja asiakkaan pankkitunnuksia hyödyntävä asiointi on tehty verkossa turvalliseksi ja kaikesta toiminnasta tallentuu joka kerta ns. digitaalinen sormenjälki.

– Vaikka hommat hoituvat käden käänteessä, pitää olla tarkkana. Koen välittäjänä, että minulla on Enterin painamisen jälkeen vastuu soittaa asiakkaalle ja varmistaa yhdessä hänen kanssaan, että kaikki on luettu ja varmasti myös ymmärretty ennen etäsigneerausta, Sebastian painottaa.

– Sähköiset palvelut ovat oivia apuvälineitä, eikä niitä ole suunniteltu hävittämään aitoja kohtaamisia tai fyysisen läsnäolon tärkeyttä, päinvastoin. Olen kuitenkin huomannut, että monet asiakaistamme ovat ikään katsomatta ottaneet kaikki aikaa säästävät ja siirtymisiä helpottavat työkalut positiivisin mielin vastaan. Etenkin näinä aikoina, kun tapaamisia on tietoisesti pyritty välttämään.

Päätös digipalveluiden hyödyntämisestä on asiakkaalla

Turunmaan Kiinteistöille on aina ollut tärkeää pysyä mukana kehityksen eturintamassa, joten koronarajoitusten seurauksena oli aika aktivoitua entistä vahvemmin myös digikanavissa ja kasvattaa palvelupalettia kohteiden virtuaaliesittelyillä.

– Kiinnostuneena omaksuimme uutta ja selvitimme parhaat käytännöt sekä sopivimmat tekniikat omalle, monessakin mielessä poikkeavalle toiminta-alueellemme: emme kuvaa vain sisätiloja, vaan saariston vapaa-ajanasuntokohteissa on oltava järjestelmä, joka näyttää myös ulkotilat rantasaunoineen, luotoineen ja laitureineen.

Nyt omat dronet tallentavat parhaat palat lintuperspektiivistä ja 360° kamera esittelee kohteita virtuaalisesti jo ennen kuin potentiaaliset ostajat pääsevät livenä paikan päälle.

– Keskustelen aina asiakkaan kanssa, mitä mieltä hän on digin mahdollistamista apuvälineistä juuri siihen kohteeseen ja yhteistuumin päätämme, kuinka laajassa mittakaavassa tekniikkaa hyödynnetään. Fakta on, että mitä enemmän ihmiset tottuvat esimerkiksi virtuaaliesittelyihin, sitä enemmän niitä jatkossa myös hyödynnetään. Navigoimme parasta aikaa keskellä kasvavaa trendiä, jossa laadukas asiakokemus saavutetaan soveltamalla sekä uusia järjestelmiä sekä perinteisiä osto- ja myyntipolkuja, Sebastian pohtii.

Digitalisaatio yhdistyy läsnäoloon ja hyvään palveluun

Miten käy sunnuntain perinteisille näyttökierroksille tai asuntokaupan kivijalkana pidetylle lehti-ilmoittelulle?

– Ostajia ja myyjiä tulee aina olemaan erilaisia, eri-ikäisiä ja heidät tavoittaa hyvinkin erilaisissa paikoissa. On mietittävä kokonaisuuksia: vaikka tavoittaisimme 90 % halutusta kohderyhmästä digikanavissa, mutta se kauppoihin johtava 10 % lukee lehti-ilmoituksia, niin on ehdottaman tärkeää saada äänensä kuuluviin useammassa kuin yhdessä eetterissä.

Näkyvyys sosiaalisessa mediassa taas merkitsee ennen kaikkea alustaa avoimelle vuorovaikutukselle ja kokemusten jakamiselle yhdessä asiakkaiden kanssa.

– Ja onhan lehti-ilmoitukseen verrattua Facebook-postaukseen huomattavasti helpompi kommentoida alle, Sebastian päättää digipilkettä silmäkulmassa.