30.9.2022

Vi presenterar fastighetsförmedlare Peter Ekblad:
”Förmedlare i skärgården vilar endast en stund, i december och januari”

Åbolands Fastigheters slogan beskriver fastighetsförmedlare, AFM, och köpvittnet Peter Ekblad mycket väl: hemma i skärgården. Över 20 års erfarenhet garanterar det att Peter hittar potentiella köpare till såväl stugor på öar som till egnahemshus i centrum. Och till den mer krävande köparen något som känns som sitt eget vid Skärgårdshavet.

– Släkten är hemma från Nagu, jag är född i Pargas. 10 år gick även i Nystad, och från de åren hämtar jag åtminstone med mig det finska språket. Min familj är svenskspråkig, men högstadiet, gymnasiet och studierna inom ekonomi gick jag på finska. Jag anser att tvåspråkigheten är en av mina styrkor. 

Tradenomutbildningen banade väg för Peters karriär. Redan då Peter arbetade i butik märkte han att han trivdes bra med kunder. Även polisyrket fanns med i tankarna. Men när den 20-årige unge mannen fick sommarjobb hos Åbolands Fastigheter av Rabbe Holmberg år 1998, var karriärvalet klart. 

Lyfter fram den egna lugna personligheten

Enda sedan 2001 har Peter arbetar fulltid som skärgårdsförmedlare och Rabbes kollega. Åren 2004-2017 gick under Opkk:s regi, de senaste fem åren under Åbolands Fastigheter.

– Mycket har ändrat under två årtionden. Kundernas förväntningar har ökat: bekvämligheter bör finnas, bra förbindelser, ordentliga bryggor… Då kunderna kräver och känner till allt mer måste förmedlare också hänga med i utvecklingen. Brådska och otålighet syns också allt mer på bostads- och stugmarknaden i skärgården, funderar Peter.

Hurudan är en kunnande förmedlare på 2020-talet? Ellet ett företag som står ut på ett positivt sätt?

– Goda personliga kontakter är viktigt. Man måste själv vara aktiv och skärpt hela tiden. Man måste vara beredd på att satsa på tid och energi, säger Peter, och beskriver sig själv som ärlig och lugn. Som förmedlare fungerar man ofta som ”förnuftets röst” för kundens del, och man måste vara bra på att lyssna.

– Ett proffs känner till människorna och områdena, kan ta sig fram och visa objekt klart och informativt. Det visuella, bra bilder och videomaterial blir viktigare. Nu når man kunderna samtidigt genom många olika kanaler. Som förmedlare måste man vara noggrann med hur och var man går ut med information. Evigt lärande är ju nog vad den här branschen är, funderar Peter.

För Peter är förmedlandet en livsstil, där friheten att göra saker på eget sätt lockar. Det mångsidiga arbete gör att man bekantar sig med många nya platser och många nya människor.

– Tidsanvänding och vettig tidsplanering är utmanande, då arbetsdagarna varierar. Vardagskvällar och veckoslut är optimal kundbetjäningstid.
 

I ett gult 50-tals trähus lever drömmen om en gammal stockstuga

Corona-tiden lyfte fram Åbolands skärgård i rampljuset. Enligt Peter håller områdets unika dragkraft i sig fortsättningsvis, även om semesterfirare nu även kan resa. – Även utländska investerare är intresserade av Finland och Skärgårdshavet. Djupa, rena vatten och naturliga, klippiga och orörda tomter. I dem finns det något speciellt.

Peter, som själv bor i ett 50-tals hus i Pargas centrum, vet själv hur bra och säker miljö det är för barnfamiljer. De egna pojkarna är redan fullvuxna, nu är det den 5-årige hypohunden, labradoodlen Milo som håller fart i Peter och hans fru.

– Jag tycker om att röra mig i naturen, plocka svamp och fiska. På vår stuga i Attu lättar jag på stressen genom att bada bastu och simma. En ordentlig simtur i havsvattnet känns väldigt frigörande. Under de senaste 10 åren har jag funderar på att prova på vinterbad. Kanske nästa vinter, sätter Peter som nya mål.

Peter tror att den hybridmodellen som blivit bekant från arbetsvärlden också har kommit för att stanna inom boende. Den tvåspråkiga staden Pargas dragsninskraft tror han kommer öka ytterligare i och med bättre förbindelser mot St. Karins och Åbo. 

– Köpare av skärgårdsställen är fortfarande i farten. Nu är nog ett bra tillfälle att sälja, tipsar Peter. – Om det ens lite känns som att det nu är läge för försäljning, så lönar det sig att ta kontakt i tid. För såväl fritidsbostad som egnahemshus är försäljningens högsäsong under vårvintern. De bästa försäljningsbildera får man dock under sommaren, så under juli och augusti är bra tid att aktivera sig.

Hur är det då för dem som funderat köpa? Till vilka detaljer bör de fästa sin uppmärksamhet?

– En fin tomt med klippstränder mot kvällssolen är det många som vill ha. Även tomter som är så naturnära som möjligt är uppskattade. Det finns även intresse för att bygga nytt eller renovera, även om det är brist på arbetskarlar och material just ni. Att bygga ute i skärgården kan vara kostsamt, man måst budgetera för 3.000-4.000 euro per kvadrat.

– Vädersträcken är något som jag borde diskuteras ännu mera. Söder- eller västerstrand är inte alltid det bästa alternativet. En strand mot norr kan vara riktigt bra, där får man njuta av den vackra solnedgången. Även en syddad strand mot öster är värdefull som hamnplats, där man inte behöver investera tiotusentals euro på bryggor, tipsar Peter.

Var skulle ett proffs inom fastigheter och någon som är hemma i skärgården helst själv villa bo? – På verandan framför vårt gula trähus trivs jag nog riktigt bra. Jag tycker om 50-tals andan. Men drömmen är kanske ändå något gammalt stockhus, medger Peter.

Utomhusarbete från tidig vår till sen höst

Under en vanlig arbetsdag byter Peter snabbt ut båten mot bil, och sedan snabbt tillbaka till båten igen. Värderingar i skärgården försöker man slå ihop så man får flera på samma resa, men många sjömil blir det ändå. Skärgårdsobjekten längs bort bär enda ut till Iniö. – För både värderingar som för visningar måste man boka in tid på ett helt annat sätt än med stadsobjekt.

Under sommarmånaderna blir det mycket ”utomhusarbete”: Peter har chansen att njuta av solen, havsvinden och vackra vyer vid sidan av arbetet. – På sommaren försöker jag har korta ledigheter, men som en skärgårdsförmedlare har man egentligen tid att andas ut först i december-januari.

– Jag tycker om våren. Det är fint att följa med hur skärgårdsnaturen vaknar till liv, allting växer, fåglarna häckar… Känslan är rent av magisk, fastslår Peter.

Om en som är hemma i skärgården vaknar till liv under våren är det inte konstigt att våren även väcker köpare – morgondagens skärgårdsbor.